28 juli 2015

Otok Cres, Beli/Frantin

Tillbaka till sina rötter...
Efter fyra dagar på ön Lošinj åkte vi till ön Cres och till den lilla byn Beli som ligger 8 km från väg 100 som huvudvägen på Cres heter. Vägen är smal, slingrig och väldigt brant på sina ställen. 
Här kan inte två bilar mötas utan att en ena backar och flyttar in i en "ficka". Dessa fickor ligger med jämna mellanrum längs vägen men är alldeles för få om du frågar mig. Vi tog följe med en personbil som naturligtvis körde ifrån oss efter första kurvan!
Väl framme såg vi fler husbilar i byn bl a en tio meter lång husbil som var skrapad både här och där. Vi parkerade i skuggan och gav oss ut på äventyr...
Vi besökte min mammas kusin och åt lite gemensam lunch som de bjöd på. Pratade länge då vi inte setts på många herrans år och begav oss till fots till den lilla byn Frantin som jag kommer ifrån 2,5 km bort. 
Har bara besökt byn ett par gånger sedan vi flyttade därifrån 1972, jag var fyra och ett halvt. Vi träffade min syssling som numera bosatt sig i byn på heltid. Jag fotade lite, besökte kyrkan och den gamla skolbyggnaden (byn hade egen skola trots att det bara fanns 5 hushåll i byn), drack lite vatten ur brunnen och sedan gick vi tillbaka till Beli igen. 
Ovan, längst upp till vänster ser du vyn från vårt sovrumsfönster. 
Till höger är vårt gamla, vackra hus.
Byn Beli är bland annat känd för sin vithövdade gåsgam som bara finns här. Här åt vi kvällsmat, besökte byn och vinkade adjö för denna gången.
Tillbaka på ön Lošinj fricampade vi en natt 
innan vi åkte tillbaka till ön Krk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du tar dig tid att skriva en kommentar!